Indigo blue

Hi allemaal,

Ik vervolg mijn vakantie in Vietnam met volle teugen. Nadat we het mooie Halong bay hadden verlaten, hoefde we niet lang te wachten op ons volgende avontuur. Diezelfde dag nog namen we de nachttrein naar Sapa, een klein plaatsje in de bergen dichtbij de grens van China. De nachttrein was al een ervaring op zich, alhoewel we een luxe slaap cabine hadden met een eigen bedje, was de treinreis behoorlijk schokkerig en heb ik een blauwe plek overgehouden aan de reis doordat we af en toe letterlijk gelanceerd werden in ons bed. Gelukkig was het de treinreis helemaal waard toen we aankwamen in dit mooie plaatsje en een fantastisch uitzicht hadden over de bergen en de rijstvelden. In Sapa hebben we 2 dagen een trektocht gedaan door de rijstvelden en zijn we door een lokale gids begeleid. De lokale gids woonde in Sapa en is afkomstig van een stam die een etnische minderheid vormt in Vietnam. Er zijn veel vrouwen uit deze stam die werken als gids voor de toeristen die in Sapa aankomen en ze dragen allemaal traditionele kleding. Deze traditionele kleding maken ze ook zelf van de hennep plant die veelal groeit in deze streek. De kleding wordt indigo blauw geverfd met de indigo planten die eveneens groeien in deze streek. Een verfproces dat enkele dagen duurt, maar een diep blauwe kleur als resultaat tot gevolg heeft. Daarnaast worden ook veel kleurrijke sjaals geweven en tasjes die aan de toeristen worden verkocht. Een hele mooie bonte verzameling van kleuren troffen wij dus vrijwel bij elk marktkraampje aan. De gids heeft nooit scholing gehad en is begonnen als verkoper van armbandjes aan toeristen. Gedurende deze jaren heeft zij van de toeristen Engels kunnen leren door elke keer kleine gesprekken met hun aan te gaan. Daarna heeft zij voor een licentie gesolliciteerd en de baan als gids gekregen. Bijna alle gidsen hebben op deze manier zichzelf de baan eigen kunnen maken en we vonden het bewonderenswaardig hoe goed het Engels van deze dames dan ook was. Naast de kleurrijke dorpjes die de gidsen aan ons hebben laten zien hebben we ook een grote trektocht door de rijstvelden gemaakt, een sportieve bezigheid van ongeveer 20km in 2 dagen, maar wel met een fantastisch uitzicht. De temperatuur was eveneens erg aangenaam en er heerste een rustige sfeer in het idyllische bergdorpje. Na 2 trekdagen, een hoop spierpijn verder en een aantal sjaals rijker, was het alweer tijd om de nachttrein terug te nemen naar Hanoi.
Daar schrijf ik nu om 7 uur in de ochtend deze blogpost. Vanmiddag om 3 uur nemen we het vliegtuig naar Danang, om vervolgens af te reizen naar onze volgende bestemming: Hoi An, waar we veel kledingmakers zullen treffen…

Liefs,
Mary

image image image image image image